Konferencja Future 2 to 5

Podczas kolejnej odsłony spotkania Future 2 to 5 dyskutowano nad tym, czy Lublin wykorzysta swoją szansę i stanie się głównym centrum logistyczno-produkcyjnym wschodniej granicy Unii Europejskiej. Fundacja LWMiM była partnerem wydarzenia.

Blisko 173 000 m2 nowoczesnej powierzchni magazynowej, 205 000 m2 powierzchni biurowej, 3 przecinające się szlaki tranzytowe i blisko 18 200 absolwentów uczelni wyższych rocznie – Lublin ma czym kusić inwestorów z branży logistycznej i magazynowej.

Od kilku lat w Lublinie podaż nowoczesnych powierzchni magazynowo-produkcyjnych dynamicznie wzrasta. Lublin pod tym względem staje się niekwestionowanym liderem we wschodniej części Polski. Efektem tego jest coraz większe zainteresowanie naszym regionem ze strony międzynarodowych koncernów produkcyjnych – mówił podczas spotkania Mariusz Sagan, Dyrektor Wydziału Strategii i Przedsiębiorczości Urzędu Miasta Lublin.

Bez wątpienia do głównych atutów regionu należy bardzo korzystne położenie na przecięciu szlaków transportowych z krajów nadbałtyckich na Bałkany oraz z Europy Zachodniej do Ukrainy i Rosji. Dodatkowo, rozwinięcia infrastruktura kolejowa w regionie pozwala na transport dóbr na wschód Europy oraz w stronę portów morskich na Bałtyku. Lubelskie lotnisko natomiast oferuje usługi towarowego punktu przeładunkowego.

Rozwój branży wspiera także założony w 2017 roku Klaster Wyżyna Motoryzacyjna i Maszynowa, który swoimi projektami nie tylko umacnia sektor, ale także przygotowuje na nadchodzące wyzwania związane z rozwojem technologii, dynamiczną transformacją rynku i nowym pokoleniem pracowników – Przedsiębiorstwa z branży logistycznej i produkcyjnej mierzą się z podobnymi wyzwaniami. Dotyczą one nie tylko sfery rozwoju technologicznego, automatyzacji czy robotyzacji procesów. Obecnie to również sukcesywna praca nad dostępem w przyszłości do zasobów ludzkich. Synergia działań podejmowanych w ramach Klastra Wyżyna Motoryzacyjna i Maszynowa już dziś pozwala naszym członkom przygotować się do nachodzących zmian we wszystkich aspektach prowadzenia działalności. Dzielimy się dobrymi praktykami, dajemy możliwość współpracy z wiodącymi w Polsce i Europie firmami, wspólnie pracując nad utrzymaniem, a nawet polepszeniem warunków prowadzenia biznesu w Lublinie – mówił Robert Bronisz, Wiceprezes firmy ABM Greiffenberger Polska Sp. z o.o. i Prezes Zarządu Klastra Wyżyna Motoryzacyjna i Maszynowa.

Samo Miasto poszczycić się może ulokowaniem u siebie 7 nowoczesnych parków magazynowych (Centrum Logistyczne Mełgiewska, GOODMAN Lublin Logistic Centre, Lubelskie Centrum Logistyczne GO EAST, Centrum Logistyczne Vetterów, MLP Lublin, PANATTONI Park Lublin, RABEN Logistics Polska) oraz kolejnymi 6 powierzchniami magazynowymi w budowie. –  Lublin wyróżnia się na tle innych rynków wschodzących lokalizacja parków magazynowych w granicach administracyjnych miasta. W najbliższych latach przewiduje się powstanie obiektów typu SBU, oferujących moduły rozpoczynające się już od 800 mkw. Całej sytuacji inwestycyjnej sprzyja przyjazna inwestorom polityka miasta. – podkreślał Jakub Kurek Associate Director, Cresa Polska.

Czy Lublin wykorzysta swoją mocną pozycję na rynku logistyczno-magazynowym i stanie się głównym centrum logistyczno-produkcyjnym wschodniej granicy Unii Europejskiej? Czy faktycznie za 5 lat w Lublinie swoją fabrykę otworzy koncern motoryzacyjny, produkujący samochody? Kto będzie w niej pracował? Jak będzie wyglądać fabryka, magazyn, linia produkcyjna, a jak łańcuch dostaw? Zgromadzeni podczas konferencji goście zgodzili się co do tego, że Miasto ma przed sobą ogromną szansę na dynamiczny rozwój w tym sektorze, wzmacnianą przez korzystne położenie, infrastrukturę a także politykę inwestycyjną władz. Dodatkowym atutem Lublina jest także dostępność wykwalifikowanych pracowników w mieście, których kształci m.in. Politechnika Lubelska i Technikum Transportowo-Komunikacyjne. Jednak, jak zauważa Andrzej Bekierski, Business Development Manager, Raben Logistics Polska – Obecne wymagania rynku logistycznego, powodują że kolejne lata będą okresem testów i nieustannego sprawdzianu dla operatorów logistycznych i firm transportowych. Zmiany technologiczne wymuszające zmianę dotychczasowych procesów i podejścia do branży czekają także dynamicznie rozwijające się firmy w regionie. Elastyczność i umiejętność dostosowania się do nowej rzeczywistości rynkowej to bez wątpienia jednej z czynników gwarantujących sukces w perspektywie najbliższych lat.